Ostatni dzwonek na poprawę efektywności!

  • klaudia 

Egzaminy się zbliżają, widać to także po ilości maili, które od Was otrzymuję z wieloma pytaniami, obawami. Zebrałam więc sprawdzone sposoby na poprawę koncentracji i motywacji, które można zastosować dosłownie od teraz. To ostatnie chwile na powtórki, więc wykorzystaj je jak najlepiej.

1. Otwórz okno

Niedotleniony mózg nie chce pracować. Oczy same się zamykają, informacje nie zostają w głowie- zadbaj o przepływ świeżego powietrza i niezbędny tlen.

2. Zorganizuj się

Weź do ręki planner i rozplanuj pracę na każdy dzień. Dzięki temu będziesz mieć jasno napisane, ile czasu musisz poświęcić na naukę i zobaczysz, że dziewięć odcinków serialu tego samego dnia (kolejny raz) to może nie być najlepszy pomysł.

3. Odpowiednie oświetlenie jest bardzo ważne

Nie chodzi tylko o wpuszczanie naturalnego światła. Również to, jakim światłem świeci Twoja żarówka, ma ogromne znaczenie. Koniecznie wymień żarówkę, jeśli świeci zimnym, biało-niebieskim światłem. Dużo łatwiej się skoncentrować przy ciepłym, jasnożółtym świetle. Dodaj też lampkę na swoim biurku i pamiętaj o tym, żeby minimum co 20 minut oderwać wzrok od książek lub ekranu i spojrzeć gdzieś w dal, za okno. Mięśnie oczu też potrafią się zmęczyć!

4. Zadbaj o ciało

Nawet piętnaście minut wysiłku fizycznego każdego dnia wystarczy, żeby mieć więcej energii do pracy. To może być spacer po okolicy lub gimnastyka przed telewizorem- ważne, żeby wstać od biurka na jakiś czas. Twoje plecy także będą Ci wdzięczne!

5. Zadbaj o ducha

Poczuj się dobrze! Nikt nie jest robotem- jeśli będziesz siedzieć przez okrągłą dobę nad książkami, szybko się wypalisz i będziesz zapamiętywać coraz mniej. Przerwy na wyjście do kina, manicure czy na grę komputerową są nie tylko rozrywką, ale wręcz powinny być obowiązkiem. Po mile spędzonym czasie chętniej wrócisz do nauki.

6. Nie daj się senności

Jeśli odczuwasz senność, powodów może być kilka- przede wszystkim, najprostszym powodem może być bagatelizowane niewyspanie. Nie da się normalnie funkcjonować, kiedy nie dostarczasz organizmowi wystarczającej ilości snu przez szereg dni. Może teraz czujesz się dobrze, ale przy takim rytmie za miesiąc będziesz odczuwać potworne zmęczenie- akurat na egzamin.

Dobrym sposobem na lepszą przytomność umysłu jest także kawa i herbata. Pamiętaj jednak, żeby nie przesadzić. Bądź co bądź, są to używki, wpływające na układ krwionośny, na które wykształca się także tolerancja- wiedząc o tym, nie ładuj w siebie od razu najmocniejszej kawy. Duże dawki mogą wręcz pogorszyć koncentrację- zaczniesz odczuwać niepokój i kołatanie serca. A nie o to w tym wszystkim chodzi, prawda?

7. Zadbaj o otoczenie

Dobrze się uczy w miejscu, które lubimy. Zadbaj o to, żeby czuć się swobodnie i wygodnie, mieć wokół siebie porządek, używać ulubionych zeszytów i długopisów. Stwórz sobie przyjazne środowisko pracy, do którego będziesz z chęcią wracać. Znajdź swoją ulubioną płytę, przy której będzie Ci się dobrze uczyć (ja przez wiele lat słuchałam w kółko Muse „The Resistance”- była na tyle dynamiczna, że podtrzymywała mój umysł także w nocy, a jednocześnie na tyle spokojna, aby mnie nie rozpraszać. Zawdzięczam jej wygrane konkursy i zdane egzaminy). Jeśli wolisz uczyć się w ciszy- możesz kupić też stopery do uszu za kilka złotych w drogeriach.

8. Odłącz się

Od Facebooka, Instagrama, Snapchata i wszystkich innych mediów, gier, maili czy bezmyślnego scrollowania tablic, które kradną Twój cenny czas- ale co tak naprawdę wnoszą do Twojego życia? Rozgrywają się teraz zbyt ważne wydarzenia, żeby je zmarnować na kilka zdjęć piesków, a później żałować. Ustal konkretne godziny, w których będziesz uruchamiać social media i koniecznie ich pilnuj. Jeśli nie możesz się powstrzymać, zainstaluj aplikację, która pomoże Ci ochronić Ciebie przed samym/samą sobą. Ja na co dzień korzystam z aplikacji Forest- za interwały bez używania telefonu wyrasta drzewko i dostaje się pieniądze, za które można kupować nowe gatunki do swojego ogródka, mające dodatkowo różne czasy sadzenia. Gdy zaczniesz bawić się telefonem- drzewko umrze i cały ten czas idzie na marne.

9. Wybieraj zróżnicowane metody nauki

Czytanie po pewnym czasie może stać się nudne, gdyż jest to zupełnie bierna czynność. Zaangażuj się w naukę! Podkreślaj, koloruj, rysuj, przepisuj- zaangażuj całe swoje ciało. Pokazuj na sobie umiejscowienie organów i nazywaj swoje kości, zbadaj kurze jajko z lodówki powtarzając informację o rozwoju zarodkowym, a wychodząc na dwór- staraj się przypomnieć sobie cykl nagonasiennej sosny, która stoi przy płocie lub zaklasyfikuj tulipana z ogródka sąsiada do jednoliściennych. Szukaj w internecie filmów, obrazków, aplikacji i animacji, żeby zagłębić się w omawiane procesy.

10. Utrwalaj

Żeby zapamiętać przeczytany materiał, trzeba go stale powtarzać i utrwalać. Wstań po przyswojonym rozdziale od biurka i pójdź opowiedzieć o nim siostrze. Jeśli siostra nie chce słuchać, Twój pies zawsze chętnie posłucha o właściwościach alkanów, tym bardziej, jeśli będziesz trzymać przed sobą kiełbasę. Robisz to dla siebie- więc równie dobrze możesz opowiedzieć temat kiełbasie lub kaktusowi z parapetu. Zapewniam Cię, że będziesz to pamiętać bardzo długo, jeśli spróbujesz kaktusa nauczyć biologii. Tylko tłumacz tak, żeby wszystko było dla niego jasne!

 

Wszystkie te metody zastosowane razem wpłyną znacząco na poprawę koncentracji, ale także Twojej motywacji do nauki. To Ty piszesz egzamin- zawalcz o siebie i swoje wyniki. Trzymam kciuki!