Biologia- oficjalne informacje z OKE

  • klaudia 
Miałam ostatnio przyjemność uczestniczyć w konferencji dla nauczycieli biologii z samym dyrektorem OKE Wrocław, egzaminatorami, członkami Komitetu Olimpiady Biologicznej i prodziekan Uniwersytet Wrocławskiego. W trakcie wykładów i warsztatów zostały omówione kwestie, na których OKE i CKE będzie się skupiać przez najbliższy rok.
Co pojawi się na maturze? Jak pisać odpowiedzi? Za co odejmowane są punkty? Przeczytaj poniżej.
  1. Problemy i sukcesy na ostatniej maturze

Okazuje się, że największe problemy sprawia wciąż praca z tekstem, a także formułowanie odpowiedzi w zadaniach z doświadczeniami. Teksty nie znikną, a wręcz może być ich więcej. Będą to teksty nieznane wcześniej maturzystom, przez co wzrasta obiektywizm egzaminu i liczy się otwarty umysł, umiejętność logicznego myślenia i sprawnego wyszukiwania informacji. Pamiętaj! Wszystko, co jest w tekście, może być ważne dla rozwiązania zadania! Najlepszą metodą jest zawsze podkreślanie, zaznaczanie kluczowych dla Ciebie i zadania informacji.

Badania biologiczne to niezwykła bolączka maturzystów. Należy przede wszystkim ćwiczyć właśnie te typy zadań, bo to tutaj wszyscy tracą najwięcej punktów. Dobrym materiałem są oficjalne arkusze i materiały CKE od 2015 roku- zobacz jak są napisane, za co były odejmowane punkty. Koniecznie naucz się rozróżniać próbę kontrolną od badawczej, formułować problem badawczy i wnioski. Niedługo napiszę artykuł, który będzie to wszystko objaśniał.

Zdający już rozumieją natomiast czasowniki operacyjne i umieją dostosowywać do nich swoje odpowiedzi. Powtórz sobie, o co w tym chodzi- po przeczytaniu tego tekstu znajdziesz wstawiony przeze mnie na stronie plik „Ostatnie szlify”, który Ci to wyjaśni.

2. Język na maturze

Nie wolno używać na maturze języka potocznego. Matura z biologii to język naukowy. Przykład? Pisanie o dżdżownicy per „robak”.  Pisanie, że jakaś część rośliny „lubi wodę”. Wiadomo, o co chodzi, ale na Mendla, to nie jest mail do koleżanki 😉

Zdający używają podobnych słów wymiennie. Alarmuję od lat- każde słowo ma swoje własne znaczenie, i- choć większość z biolchemów mi nie uwierzy- TRZEBA mieć coś w sobie z humanisty. Liczba gatunków to nie liczebność. Dostęp to nie dostępność. Tyroksyna to nie tyrozyna. Energii nie produkujemy, energia może się wydzielać, uwalniać. Synteza zachodzi tylko dla ATP, ale NIE MA syntezy energii. Takie porównania z wyjaśnieniem również znajdziesz w darmowym pliku pdf „Ostatnie szlify”.

3. Matury próbne

Matury różnych wydawnictw, to wciąż matury wydawnictw- czyli przykładowe arkusze, które jednak nie oceniają realnie wiedzy i umiejętności uczniów. Są to arkusze tworzone na wzór tych oficjalnych, ale zostało to podkreślone- są one często albo za łatwe, albo za trudne, albo są w sam raz ale sprawdzają w kilku zadaniach te same umiejętności- a to nie jest dobrze ułożony test! Wiele się słyszy, że za matury próbne nauczyciele potrafią wystawić jedynki lub straszyć niedopuszczeniem do egzaminu. To kompletnie absurdalne. Nie ma co się poddawać. Ćwiczeniowo- pewnie że tak, ale nie jako wyznacznik opanowania materiału.

4. Odwołania

Okazało się, że mnóstwo osób odwołuje się po wglądzie od zadań zamkniętych, od treści zadania lub treści innych elementów arkuszy. Każdy szuka punktów, gdzie może, ale- Mendel łapie się za głowę- niech to nie będzie tutaj! Odpowiedź OKE będzie za każdym razem taka sama- negatywna. Odwołujemy się tylko tam, gdzie ma to sens– do zadań otwartych. Jeśli nawet w jakimś zadaniu zamkniętym zadanie jest niejasno sformułowane, wtedy CKE samo wyjściowo zalicza w takim podpunkcie i Prawdę, i Fałsz.

5. Co było w programie konferencji?

Może to będzie dla Ciebie pewną wskazówką. Był wykład na temat plejotropowego (wielokierunkowego) działania cholesterolu- sprawdź, co ma on wspólnego z hormonami sterydowymi, witaminą D, z miażdżycą, z kwasami żółciowymi i błonami komórkowymi. Oprócz tego był wykład oraz warsztaty z metodyki badań biologicznych na egzaminie maturalnym z biologii. Nabyłam nowe umiejętności, którymi chętnie się z Tobą podzielę w całym oddzielnym artykule na ten temat. Oprócz tego tak jak powyżej- statystyki, uwagi, przemyślenia.

Podsumowując, pamiętaj, żeby do matury ćwiczyć nie tylko wiedzę, ale i umiejętności. Większość odejmowanych punktów wynika właśnie z ich niewyćwiczenia. Kup chociażby jakieś czasopismo naukowe, znajdź nieznany Ci temat, spróbuj go zrozumieć na tyle dobrze, żeby móc komuś go opowiedzieć. Niech druga osoba zadaje Ci pytania- sprawdź ile pamiętasz, a jeśli nie pamiętasz, spróbuj w krótkim czasie znaleźć odpowiedź na to pytanie (lub stwierdzić, że takiej nie zawiera).

Niedługo jadę na kolejną konferencję do OKE, tym razem z chemii. Śledź na bieżąco FB/alveolibiolchem, Insta @alveolibiolchem – wstawiam relacje i informacje prosto ze środka Obszaru Kierowania Edukacją!